Kommunikationspass

Att presentera sig kan för personer med omfattande kommunikationssvårigheter vara svårt eller inte fungera alls.

Personer som möter brukaren behöver ha kunskap om hur personen kommunicerar och vad de kan göra för att underlätta kommunikationen. När denna kunskap saknas kan det bli fel i bemötandet och stödet. En del kanske till och med undviker att ta kontakt till följd av rädsla och okunskap.

Kunskap om hur en person kommunicerar kan finnas i ett kommunikationspass. Kort och gott ett pass för kommunikationen.


Exempel på rubriker i ett kommunikationspass
  • Såhär kommunicerar jag
  • Jag tycker om...
  • Såhär pratar du bäst med mig
  • Mina kommunikationshjälpmedel
  • Min hörsel
  • Min syn

Syfte med kommunikationspass
  • Att underlätta ett första möte.
  • Att avdramatisera ett möte.
  • Att presentera brukaren på ett snabbt, enkelt och lättförståeligt sätt.
  • Att ge viktig och praktisk information.
  • Att uppnå konsekvent bemötande och förståelse från olika personer i omgivningen.
  • Att ge ett första positivt intryck där det annars hade varit svårt.
  • Att avmystifiera expertkunnande.

Förväntad effekt av ett kommunikationspass
  • Att andra ska våga ta kontakt med brukaren.
  • Att personen med kommunikationssvårigheter ska kunna kommunicera lättare med sin omgivning, inte bara de som han/hon känner väl.
  • Att andra ska se människan bakom kommunikationssvårigheten.
  • Att personen bemöts lika. 


Så här kan processen se ut steg för steg:
1.Initiativtagaren visar ett kommunikationspass för brukaren, personal, målsmän, god man eller andra viktigare personer i brukarens omgivning (nyckelpersoner).

2. En person som ska ansvara för iordningställandet av kommunikationspasset utses och man identifierar nyckelpersonerna som behöver vara med i processen Brukaren ska vara med i möjligaste mån.

3. Den ansvarige visar möjliga rubriker för brukaren och nyckelpersonerna. Bland rubrikerna väljer man ut ett antal som kan passa för brukaren. Man kan också hitta på egna rubriker.

4. Den ansvarige sammanställer ett utkast med förslag till layout och format för utlåtande av brukaren och nyckelpersonerna.

5.Synpunkter samlas in från brukaren och nyckelpersonerna och det slutliga innehållet sammanställs i en sista version.

6. Slutversionen presenteras för brukaren och nyckelpersonerna för en sista kontroll och justering.

7. Den ansvarige färdigställer slutversionen. Innehållet uppdateras vid förändringar!




RättVisat - ett digitalt kommunikationspass




Länkar


Kommentarer