Kollegial handledning
Kollegial handledning är en strukturerad och tidseffektiv metod som synliggör den” tysta” kunskap som arbetslaget har. Tillsammans i laget utvecklar ni medvetna handlingsalternativ inför dilemman i den vardagliga praktiken.
Syftet är att ta vara på gruppens samlade kompetens och hjälpa varandra att utveckla professionaliteten i den vardagliga verksamheten.
Steg för steg - guide
1. Gruppen sätter sig i ring
2. Varje deltagare berättar varvet runt sitt ärende i korthet exempelvis ”Brukare som isolerar sig”.
3. Därefter avgörs genom röstning vilket ärende som gruppen skall ägna handledningen åt.
4. Personen som ”äger” ärendet berättar ingående om ärendet. Dilemma, åtgärder osv. Under tiden är övriga i gruppen helt tysta.
5. Varje deltagare får möjlighet att ställa en fråga i ärendet varvet runt. Endast frågor är tillåtna under varvet. Personen som ”äger” ärendet svarar på frågorna. Frågevarvet syftar till att fördjupa sig ytterligare i ärendet.
6. Vid ytterligare frågor fortsätter frågerunda varvet runt i gruppen.
7. Personen som ”äger” ärendet sammanfattar vad som blivit sagt och lämnar därefter ringen och placerar sig utanför. Observerar utan att prata.
8. Gruppen skall nu börja prata om förslag på åtgärder/lösningar. Samtalsledaren noterar på tavlan vad gruppen diskuterar.
9. När gruppen är klar välkomnas ”ägaren” av ärendet tillbaka in i ringen och beskriver utifrån sina observationer vad hen tar med sig tillbaka och hur jobbet ska ske framåt.
Deltagare: 1 samtalsledare och maximalt 10 deltagare.
Syftet är att ta vara på gruppens samlade kompetens och hjälpa varandra att utveckla professionaliteten i den vardagliga verksamheten.
1. Gruppen sätter sig i ring
2. Varje deltagare berättar varvet runt sitt ärende i korthet exempelvis ”Brukare som isolerar sig”.
3. Därefter avgörs genom röstning vilket ärende som gruppen skall ägna handledningen åt.
4. Personen som ”äger” ärendet berättar ingående om ärendet. Dilemma, åtgärder osv. Under tiden är övriga i gruppen helt tysta.
5. Varje deltagare får möjlighet att ställa en fråga i ärendet varvet runt. Endast frågor är tillåtna under varvet. Personen som ”äger” ärendet svarar på frågorna. Frågevarvet syftar till att fördjupa sig ytterligare i ärendet.
6. Vid ytterligare frågor fortsätter frågerunda varvet runt i gruppen.
7. Personen som ”äger” ärendet sammanfattar vad som blivit sagt och lämnar därefter ringen och placerar sig utanför. Observerar utan att prata.
8. Gruppen skall nu börja prata om förslag på åtgärder/lösningar. Samtalsledaren noterar på tavlan vad gruppen diskuterar.
9. När gruppen är klar välkomnas ”ägaren” av ärendet tillbaka in i ringen och beskriver utifrån sina observationer vad hen tar med sig tillbaka och hur jobbet ska ske framåt.
Deltagare: 1 samtalsledare och maximalt 10 deltagare.
Kommentarer
Skicka en kommentar