Kartläggningar

En kartläggning hjälper oss vidare i arbetet och kan ha flera syften. 

Exempelvis
- Anpassa stödet
- Planera genomförandeplanen
- Identifiera lustfyllda aktiviteter
- Identifiera triggers för utmanande beteende
- Anpassning av miljön
- Inhämtande av samtycke
- Identifiera kommunikationsuttryck
- Frekvens av exempelvis smärta


En kartläggning kan utgå från att vi har en teori om något.
–Kartläggningen kommer då utgå från vissa specifika parametrar som vi tittar på. Och den kan då syfta till att söka en form av bekräftelse på vår teori. Var öppen för att teorin kan vara helt fel.

En kartläggning kan också vara att vi undersöker och observerar något helt förutsättningslöst.
–Vi beskriver en viss situation i detalj och analyserar därefter för att hitta ledtrådar



Alla som utför stödet måste vara delaktiga. Annars sker kartläggningen inte systematiskt och det blir erfarenhetsluckor i kartläggningen. Kanske fungerar det olika beroende på vem som ger insatsen?

Länkar

Kommentarer